Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2007 22:16 - хиндуизмът и жената
Автор: weasell Категория: Технологии   
Прочетен: 3076 Коментари: 4 Гласове:
1

Последна промяна: 30.10.2007 22:18


Индийската кастова система(jati)
Индийците получават кастов статус по рождение-чрез раждане в семейство от една или друга кастова група- и обикновено се женят/омъжват за човек от същата кастова група. В по-ранни времена принадлежността към определена каста е означавала и определени икономически занимания, но с урбанизацията и индустриализацията много хора се заемат с професии, несъответстващи на традицията на тяхната каста. Поради връзката между чистотата,осквернението и кастата, кастата на един човек оказва влияние и върху социалните му връзки, най-вече върху възможността и съответно-невъзможността да се храни или живее с един или друг човек, на едно или друго място.Нечистите често са били принуждавани да живеят вън от селищата, далеч от членовете на висшите касти. Конституцията на Индия обявява вменяването на някого в нечист вън от закона, през 50-те год. на XX век тя бива включена в подлежащите на наказание оскърбления, но промяната върви бавно, а положението на индийските нечисти продължава да бъде социална болест, на която трябва да се намери бързо и ефективно лечение.
Рам Мохан Рой (1772-1833) е социален реформатор и оскърбява ортодоксалните хундуисти като пише против идолопоклонничеството,сати, бракове между деца,кастовото делене и защитава каузата за образование на жените. През 1828 г. той,заедно със споделящи възгледите му приятели, създава Брахмо Самадж. Реформисткия импулс на Брахмо Самадж е продължен най-вече благодарение на Кешуб Чандра Сен(1838-1884),чиято защита на правата на жените стига още по-далеч-според него на вдовиците трябва да се позволи да сключват повторен брак. Други хигури от XIX в. издфигат сходни призиви. Даянанда Сарасвати (1824-1883), основал Аря Самадж през 1875 г, подчертава значението на ведическото религиозно партньорство между мъжете и жените и важността на женското образование. Той и други като него се обръщат назад към големите спорове в упанишадите-спорове,в които са  участвали и жени. Фокусирането върху "женския подем" всъщност е един от аспектите на тенденцията сред ориенталистите и хиндуистите реформатори да се цивилизова арийското минало.
сати-"изгарянето на вдовиците" всъщност означава "добра жена"-предана съпруга, която избира победата над смъртта,като става богиня или сати-мата. Въпреки ,че тази пректика не е широкоразпространена, през XVIII в. тя нерядко се е срещала в области на Северна Индия и е била считана за превилния избор на жената от висшата класа, когато съпругът й умре преди нея. Рам Мохан Рой води енергична кампания за забрана на сати,а през 1829 г. тя е забранена със закон от британците.Но самоунищожението от страна на жените продължава
Една религиозна женска организация-Рамакришна Сарада Матх и Мисия(РСММ)-е учредена през 1954 г..Днес тя действа и в Южна Африка, Австралия, а в Индия има около 20 клона-места,където жените могат да учат и да живеят. РСММ предлага инициация на жените според обети,санкционирани от ортодоксалната Шанкара-ачаря традиция. Тя е едно от малкото религиозни движения,които дават възможност на жените да се откажат от света и да станат санясини(sannyasinis)
Много неща са забранени на жените. На тях и на нискородените шурди им е забранено да четат ведите(четерите основни сборника, известни като Ригведа, Самаведа,Яджурведа и Атхарвоведа). Те не могат да бъдат инициирани в статута на два пъти родените(както и не могат да носят свещения шнур). Ману категорично отхвърля чхандалите-те са "хранещи се с кучета", нямат право на собственост, имат правои да живеят само вън от селищата и да извършват само най-унизителни видове труд. Ако чхандала докосне човек от по-висша класа това е осквернение и изисква ритуално пречистване. Осквернителна е и менструацията. Ако жена в цикъл докосне брахман(най-чист), той веднага трябва да се изкъпе. Жените от висшите касти трябва да бъдат под протекцията съответно на бащите им, на съпрузите им или на синовете им. Те не трябва да бъдат независими, но мъжът трябва да почита жена си. Едва през XX в. мнозинството жени и нечисти получават възможност да дадат глас на своите виждания и насока на споровете върху родовия пол и класата. Това,че жената не е родила син,а дъщеря,се счита зяа наказание за лошо поведение в минал живот.
г-жа Рамабай(1858-1922) се бори  за образование на децата вдовици, за допускане на жените до медицински колежи, за обучаване на жени за учителки. През 1889 г. те създавя училище за млади вдовици с общежитие. През 1947г Индия става независима,а от 1950 г. Конституцията гарантира на жените равенство, но надеждите им да се направи по-голяма възрастта, на която момичетата се омъжват, да се даде на жените правото на развод и да се променят законите за наследство и застрата не се материализират в ново законодателство. След няколко неуспешни опита през 1917 г. е създадена Общоиндийската асоциация на жените, но едва 70-те и 80-те год на XX в бележат настъпването на епохата на женското движение. С един закон от 1961 г. искането на зестра е забранено, но това явление продобива все по-широко разпространение. Още по-голям проблем е свързаната с него злоупотреба със съпругата-млади съпруги биват убивани,за да може съпругът да се ожени повторно и да получи нова зестра. От края на 70-те год. много жени и мъже в Индия и извън нея активно се борят против зестрата. През 1983 г. законът за зестрата е изменен и много мъже са вкарани в затвора.
В средата на 70-те год на XX в. и от 1980 г до убийството й през 1984г. мин-председател на Индия е жена-Индира Ганди, а през 1997г президент е един далит(нечист)-К.Р.Нараянан.
Това е доказателство,че различията са преодолени,че жените са горди пълноправни членки на индийското общество.
Из "Хиндуизмът" Ким Нот



Гласувай:
1



1. anabel4o - Благодаря, беше ми любопитно. :)
31.10.2007 14:44
Благодаря, беше ми любопитно. :)
цитирай
2. weasell - :)
01.11.2007 12:28
радвам се,че ти е било интересно и не си се стреснал от форматът му,както много други:)))))))Много бях впечатлена от тази книга и от мястото на жената в тази религия.Защо навсякъде жената е потъпквана и поробвана?Добре че времената се поменят:)
цитирай
3. snowqueen - :)
02.11.2007 07:06
Ne iskam da gi cheta izobsto zastoto jiveya s indiisi ot 17 godini i sam namrazila dumata indiets. Tehniya mantalitet e edin i sast nezavisimo dali e nqkoi selanin deto jivee v prastena koliba ili e profesor v universiteta. Mrazq tahnoto uvartane i litsemerie/ abe gledai nashite cigani /
цитирай
4. romanticgirl25 - Исках от много време да чета тези касти, защото следя един бразилски филм...
15.05.2013 11:10
за любовта в Индия където една чиста се влюбва в далит.

От друга страна имам много -добър приятел от Индия. Той по неговите думи още не се е махнало това правило родителите да ог женят, на 30 години е и още не може да си намери жена! Защо ли. не знам! но търси хора да му намерят тази жена. питах го за кастите и си замълча. Но е страхотен човек. Винаги когато си пишем праща поздрави на родителите ми. А се познаваме само от една вируална игра, в която можеш свободно да говориш в чат-аз на английски, а се убедих, че доста индийци знаят езика.
Гледала съм клип как убиват жена с камъни и таво е просто отвратително. Или я заливат с киселина и повярвайте ми! Още не е е спряло! Макар, че е забранено. дори мъжете казват господи прости ми! Това за мен е най - отвратителното нещо. А уж религията и Буда е бил умен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: weasell
Категория: Забавление
Прочетен: 1617835
Постинги: 116
Коментари: 2547
Гласове: 8914
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930